onsdag, februar 22, 2006

Toyota Prius



Denne måtte jo bare komme! Jeg burde skrive noe om Priusen, siden den er nok det kjæreste jeg eier.
Leste endel om bilen på nettet før jeg bestemte meg for å kjøpe den. Men da jeg hadde prøvekjørt den i 30 min så var jeg solgt. Trengte litt opplæring før jeg satte meg inn i bilen for og teste den. Er ikke vant med at biler ikke trenger en fysisk nøkkel for å starte, eller en bil som ikke lager noen lyd fra seg når den starter. Siden den alltid starter på batteri og gjør en selvtest av hybrid systemet etter start, hører man kun i det fjerne en rekke rele'r som trekker. Og det er alt! Etter ca 15 sec starter den bensinmotoren og tester generatoren. Dette er en del av selv-sjekken den gjør, men dette påvirker selvfølgelig ikke kjøringen. Start og man kan kjøre med engang! Bilen koster ca 290.000kr men om man vil ha nøkkelløst systemet, cd vekseler, navigasjon, bluetooth og JBL anlegg koster den 30.000 mere. Men det er det absolutt verd! Ser ikke poenget å ha en 7" skjerm i dashbordet og ikke ha navigasjon på den. Siden bilen er oppgitt med 75 hester var jeg ganske sikkert på at bilen ville være træg og jævlig. Men man tar visst ikke hensynt til elektromotorens kraft når man oppgir hestekrefter på bilen. Elektromotoren alene gir nesten 70 hester og gir ett dreiemoment på 400Nm fra 0 omdr. (Rav4 gir ca 194Nm på 4000 omdr. om man vil sammenligne tall)
Elektromotoren som jobber sammen med bensinmotoren når det trengs, gir bilen ett greit nok skyv om man aksellererer. Men ikke missfortå. Dette er ingen rallybil og var aldri tenkt som det. 0-100 er på 10,9 sek noe som er akseptabelt for en "familie hybrid".
Noe som jeg la vekt på når jeg kjøpte bil var selfølgelig sikkerhet, pris, miljø og kvalitet. Synes denne bilen gir meg nesten alt det. Prisen er jo sykt dyr da! Denne bilen koster i USA 150.000 kr, ca halvparten av hva jeg betalte. Dette er prisen jeg må betale for å velge en bil som bruker 0,43l på mila og slipper ut 100TONN mindre avgasser enn en tilsvarene bensin bil!! Fantastisk! Gratulerer Norge!
Vel, uansett meget fornøyd med bilen selv om bilpolitikken i Norge suger.

Her er litt fakta om prius om man er interissert i tall!

MOTOR/GIRKASSE
Motor 1 R4
Slagvolum: 1.497 ccm
Effekt: 77 hk/5.000 o/min
Dreiemoment: 115 Nm/4.000 o/min
Motor 2: Elmotor
Effekt: 68 hk/1.200 o/min
Dreiemoment: 400 Nm/0-1.200 o/min
Girkasse/Trinn: Aut/CVT
Drivhjul: Foran
Aks. 0-100 km/t: 10,9 sek
Toppfart: 170 km/t
Drivstoff/tankvolum: Bensin/45 l.
Forbruk (oppgitt): 0,43 l/mil
MÅL/VEKT/DEKK
Egenvekt 1.300 kg
Lengde 4.450 mm
Bredde 1.725 mm
Høyde 1.490 mm
SIKKERHET/UTSTYR
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)
Kollisjonsputer: 6 stk
Startsperre
Sentrallås/Fjernbetjent
Klimaanlegg/Elektronisk
El. vindu foran/bak
Justerbart ratt høyde
Radio/CD-spiller
Fartsholder
GARANTI/SERVICE
Nybilgaranti: 3 år
Garanti rust/lakk: 12 år/3 år

(8 år på hybridkomp.eller 160000km)
Kilde: toyota.no & Priuschat.com

1 Comments:

Blogger Roger said...

too much information dude!

4:12 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home